1.1 Visie, strategie en meerjarenbeleid
Vanboeijen ondersteunt en begeleidt in en om Drenthe ongeveer 900 kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen met een verstandelijke beperking en een complexe ondersteunings- en begeleidingsvraag. Vanboeijen heeft circa 1600 gedreven en enthousiaste medewerkers die zich hiervoor dagelijks inzetten. Daarnaast zetten meer dan 700 vrijwilligers zich belangeloos in voor de bewoners en cliënten die bij Vanboeijen wonen en werken. Vanboeijen heeft ongeveer 70 woon-, werk en dagbestedingslocaties.
Onze missie: Goed leven - Mooi werk - Met elkaar
Wij geloven erin dat ieder mens een waardevol leven leidt. Het is onze kerntaak om mensen met een verstandelijke beperking daarin te ondersteunen en begeleiden. Met de overtuiging: Goed leven - Mooi werk - Met elkaar.
Onze visie: De Vanboeijen Manier is ons verhaal
Bij Vanboeijen ondersteunen en begeleiden we vanuit de Vanboeijen Manier. De Vanboeijen Manier is een leidraad voor ‘wat’ we doen en ‘hoe’ we dat doen. Het is onze professionele standaard: zo werken wij. Dit betekent dat we bij Vanboeijen allemaal vanuit hetzelfde kader werken. En dat we onszelf en de ander vanuit dat kader bevragen. Op alle locaties en afdelingen, nu en in de toekomst.
Strategie
De strategische koers van Vanboeijen liep eind 2024 af. In voorbereiding op de nieuwe koers heeft de raad van bestuur, in samenwerking met professionals, management, de centrale bewonersraad, de centrale verwantenraad, de ondernemingsraad, de zorgadviesraad, de raad van toezicht en externe partners, gewerkt aan een heldere strategie voor de komende jaren.
Deze nieuwe strategische koers is gebaseerd op de actuele ontwikkelingen en gericht op zowel de korte als langere termijn. Het doel is om goed onderbouwde en toekomstbestendige strategische keuzes te maken, met voldoende flexibiliteit om in te spelen op veranderende omstandigheden. In onze nieuwe strategische koers 2025 – 2027 leggen we de basis voor het realiseren van onze langere termijn ambities richting 2030. Hiermee werken wij aan een duurzame en toekomstbestendige zorg.
Algemeen beleid verslagjaar
Om onze strategie en onze missie Goed leven – Mooi werk – Met elkaar in 2024 te verwezenlijken, zijn eind 2023 een veranderplan en uitvoeringsplan opgesteld. Aan de hand van de 5 richtinggevende principes is het uitvoeringsplan in 2024 geëffectueerd. Vanboeijen heeft in 2024 onder andere het volgende gerealiseerd:
1. Wij zijn de specialist op het gebied van complexe zorg en werk
- Uitbreiding van 8 plekken voor volwassen bewoners met een complexe zorgvraag in Assen en 8 plekken voor kind en jeugd met een complexe zorgvraag in Meppel.
- Een nieuw strategisch huisvestingplan voor de komende jaren, het plan is in december 2024 vastgesteld en goedgekeurd.
- Groei van 138 cliënten naar 418 cliënten eind 2024 die van de Vanboeijen Poli gebruik maken. Ook hebben we ons ingezet voor de medisch generalistische zorg in de regio en werken onze professionals (waaronder de artsen VG) momenteel voor circa 10 andere zorgaanbieders in de regio.
2. De Vanboeijen Manier is onze leidraad voor zorg en werk
- Training van alle medewerkers in de complexe zorg en vele andere collega’s in de Vanboeijen Manier. Er is een training ontwikkeld voor nieuwe medewerkers in de Vanboeijen Manier, als onderdeel van de introductieweek.
- Aandacht voor inspraak en medezeggenschap op locatie. In 2024 waren er 21 lokale raden actief, functionerend onder de rechten en verplichtingen van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz).
- Gestructureerde reflectie van zorgprofessionals door bespreken in teams van incidentmeldingen (met name over agressie en medicatiefouten) en door inzet van de meedenkkracht van Slimmer Doen op 10 locaties.
3. Medewerker op één
- Invoering van de functie van senior begeleider. In de afgelopen zomer zijn 43 senior begeleiders gestart. Zij werken mee in de teams of in de cirkels en ondersteunen het team en de zorgmanager bij het werken volgens de Vanboeijen Manier.
- Het werken in 18 Vanboeijen cirkels is per 1 november 2024 gestart. Om de robuustheid en flexibiliteit van de teams te vergroten, de continuïteit van zorg en het resultaat te verbeteren en het werkplezier te vergroten.
- Zelf opleiden van 110 fte leerlingen in goede samenwerking met diverse onderwijsinstellingen.
- Formele oprichting en installatie van de zorgadviesraad (ZAR) per 1 april 2024, om de inspraak en zeggenschap van zorgprofessionals te vergroten.
4. De zorg verandert en wij veranderen mee
- Stimuleren van het maken van afspraken over participatie van bewoners en cliënten, ouders en verwanten en vrijwilligers in de zorg. Vele verwanten, vrijwilligers en medewerkers van ondersteunende diensten hebben meegeholpen op locaties om met name in de zomerperiode, de zorg op de locaties goed door te laten lopen.
- Spraakgestuurd rapporteren is op zes verschillende locaties succesvol uitgerold en wordt verder opgeschaald. DigiContact is voor een aantal bewoners een goede aanvulling en levert meer regie voor bewoners en minder fysieke zorg op. Het aantal bewoners dat gebruik maakt van Digicontact wordt verder uitgebreid. We investeren in andere bewezen technologieën die medewerkers ondersteunen, arbeid besparen en/of de regie van bewoners en cliënten verhogen.
- Vanboeijen is NEN7510 gecertificeerd voor 3 locaties in 2024, waarvan twee zorglocaties en ons hoofdkantoor locatie Borgstee 11 in Assen. De overige locaties volgen in 2025. Hiermee laten we zien dat onze informatiebeveiliging van hoog niveau is.
5. Wij leveren alléén zorg die (goed) betaald wordt
- Vanboeijen heeft een relevante bijdrage geleverd aan een herijking van het onderzoek “Donkere wolken” en aan het kostenonderzoek vanuit de VGN. Dit om een passende bekostiging in de toekomst specifiek voor de doelgroep VG7 mogelijk te maken. Ook is Vanboeijen actief betrokken bij de VG7 plus ontwikkeling.
- Vanuit de regioaanpak Drenthe is Vanboeijen de trekker van de opdracht rondom Medisch Generalistische Zorg (MGZ). Wij zetten ons regionaal in om ervoor te zorgen dat MGZ beschikbaar en toegankelijk blijft.
Duurzaamheidsbeleid
Vanboeijen wil een organisatie zijn die geen schade meer aan het klimaat toebrengt en goed voor de natuur zorgt. Er zijn in 2024 concrete stappen gezet om onze bedrijfsactiviteiten te verduurzamen en een positieve impact te realiseren op mens en milieu met als belangrijke mijlpalen:
- Green Deal 3.0 is ondertekend
- Duurzaamheidsbeleid vastgesteld inclusief een versie voor bewoners en cliënten
- Duurzaam inkoopbeleid wordt gehanteerd
- 28% van het wagenpark van Vanboeijen is elektrisch
- Er is een totale energiebesparing van 3% gerealiseerd (178 ton CO2) t.o.v. 2023
- 10 locaties zijn voorzien van warmtepompen en LED verlichting
- 11 locaties zijn voorzien van zonnepanelen (ca. 1200 zonnepanelen)
Daarnaast werken we nu en in de toekomst actief samen met verschillende partners die onze waarden op het gebied van duurzaamheid delen.
Voortgangsrapportage kwaliteitsbeeld
In onze voortgangsrapportage kwaliteitsbeeld 2024 vertellen we in de vorm van een podcast meer over hoe er binnen Vanboeijen gewerkt is aan kwaliteit. Beluister het voortgangsbericht hier.
1.2 Profiel van de organisatie
Algemene identificatiegegevens
| Naam verslag leggende rechtspersoon | Vanboeijen |
| Adres | Borgstee 11 |
| Postcode | 9403 TS |
| Telefoonnummer | 0592-305305 |
| Identificatienummer Kamer van Koophandel | 41186587 |
| E-mailadres | info@vanboeijen.nl |
| Internetpagina/website | www.vanboeijen.nl |
| Rechtsvorm | Stichting |
Structuur van de organisatie
Vanboeijen is een zelfstandige stichting met een tweehoofdige raad van bestuur. In de figuur hieronder is de huidige organisatorische structuur van Vanboeijen weergegeven.