Centrale bewonersraad
Centrale verwantenraad
Waar is de centrale verwantenraad (CVR) trots op?
- De CVR is blij met de afspraken die eind 2022 zijn vastgelegd over de medezeggenschap voor bewoners/cliënten en ouders/verwanten/vertegenwoordigers volgens de regels van de Wmcz 2018. Zowel voor de centrale raden als de lokale raden liggen er goede medezeggenschapsregelingen.
- Er zijn steeds meer woningen die een lokale raad met advies- en instemmingsrecht hebben opgericht. Hierdoor krijgt de visie van Vanboeijen van meeweten, meedenken, meepraten en meebeslissen ook meer ‘handen en voeten’ op locaties.
- De CVR is er trots op dat de meeste bewoners en medewerkers de zomer goed zijn doorgekomen. Dit dankzij de bereidheid van begeleiders om extra uren te werken, de inzet van medewerkers van ondersteunende afdelingen, vrijwilligers, verwanten en wettelijk vertegenwoordigers.
Welke ontwikkelingen neemt de CVR waar ten aanzien van kwaliteit binnen Vanboeijen?
- De CVR heeft haar instemming gegeven aan de overgang van HKZ-certificering naar het kwaliteitskader en daarbij afgesproken met de RvB dat de betrokkenheid van bewoners/cliënten en verwanten/vertegenwoordigers bij de voorbereiding en uitvoering van de audits en externe visitatie goed geregeld en geborgd wordt, in elk geval voor de thema’s cliëntparticipatie en cliënttevredenheid. Dit verliep in 2022 echter niet zoals afgesproken; dit is een leermoment voor de komende audits en visitaties.
- Veel verloop onder persoonlijk begeleiders en gedragsdeskundigen, en inzet van PNIL (personeel niet in loondienst) op woningen met cliënten complexe zorg, zorgt voor onrust en heeft negatieve consequenties voor de kwaliteit van bestaan bij deze bewonersgroep.
- De CVR hoopt dat Vanboeijen zich wil blijven inzetten om ervaren personeel te behouden en geen concessies doet aan opleiding en werkervaring bij werving van nieuw personeel bij deze complexe doelgroep.
Wat wil de CVR de RvB meegeven ten aanzien van de ontwikkelagenda van Vanboeijen?
- Het meetinstrument “Dit vind ik ervan” wordt binnen Vanboeijen als kwaliteitsindicator van zorg gezien. De CVR heeft in het kwaliteitsrapport van 2021 benoemd het belangrijk te vinden dat verwanten/wettelijk vertegenwoordigers hierbij betrokken worden als bewoners zelf niet kunnen aangeven hoe zij de kwaliteit van zorg ervaren. Dit blijft voor de CVR ook voor 2023 een belangrijk punt.
- De CVR vindt het ook belangrijk dat het meetinstrument “Dit vind ik ervan” minder als scoringsinstrument (ja of nee, top, goed, matig, slecht) maar vooral als instrument gebruikt wordt om concrete verbetermogelijkheden in beeld te brengen.
- Vanboeijen zal, mede vanwege personele krapte en toenemende zorgvragen, steeds vaker moeten zoeken naar creatieve en alternatieve oplossingen. Dat vraagt meer ‘out of the box’ denken en durven loskomen van vaststaande regelgeving en denkwijzen.
Ondernemingsraad
Waar is de ondernemingsraad (OR) trots op?
Vanboeijen is koersvast en toekomstgericht aan de slag gegaan, ondanks de lastige geopolitieke ontwikkelingen en naweeën van de coronapandemie. Vanboeijen zet in op een toekomstbestendige zorg en gaat hiervoor met 2 kanslijnen aan de slag, arbeidsbesparende technologieën en inzetten van het netwerk van de cliënt.
Welke ontwikkelingen ziet de OR ten aanzien van kwaliteit van zorg binnen Vanboeijen?
De Vanboeijen Manier blijft de leidende langetermijnvisie op de ondersteuning van de cliënten. Door het oprichten van lokale medezeggenschapsraden worden cliënten en hun verwanten meer betrokken en komen meer in hun kracht te staan. Samen 100% met de begeleiders.
Vanboeijen wordt de laatste jaren geconfronteerd met veel verloop en verzuim. Hiermee is de werkdruk ten opzichte van 2021 niet afgenomen. Vanboeijen heeft ingezet op zij-instromers en het landelijk programma ‘Het Potentieel Pakken’ Hierdoor zien we dat het verschil tussen in- en uitstromers verminderd is.
Ondanks deze uitdagingen zien we dat de medewerkers van Vanboeijen over het algemeen tevreden zijn over het werk en hun collega’s. Wel zijn er een aantal verbeterpunten op locatie- en organisatieniveau.
Genoemde onderwerpen hebben een drukkend effect op het leveren van kwaliteit van zorg. De OR ervaart dat de onderwerpen in beeld zijn, maar dat het verbetertempo mede beïnvloed wordt door de omstandigheden.
Wat wil de OR het bestuur van Vanboeijen meegeven ten aanzien van de ontwikkelagenda van Vanboeijen?
Het kwaliteitsrapport geeft een goed beeld van de organisatie op dit moment. Er worden mooie stappen gezet in het verbeteren van de kwaliteit van zorg en in het aantrekken van nieuw personeel.
Om daadwerkelijk alle stappen en verbeterpunten goed te kunnen uitvoeren en vast te houden, is het verstandig dit in kleine stappen tot uitvoering te brengen. Hierbij blijft het van groot belang om te blijven reflecteren op de ingeslagen koers.
Raad van toezicht
Waar is de raad van toezicht trots op?
- Vorig jaar constateerden we al dat Vanboeijen erin geslaagd was om ondanks de Covid pandemie, toch te blijven ontwikkelen. Nu we de pandemie echt voorbij zijn, is duidelijk dat die progressie – bijvoorbeeld in de samenhang wonen en werken/dagbesteding- ook structureel is.
- Er is een doorgaande lijn van verbeteren zichtbaar, waarbij accenten in de aandacht nu wat verschuiven van structuren en systemen naar de inhoud, processen en deskundigheid.
- Ook mooi is de wijze waarop Vanboeijen probeert veranderingen en verbeteringen te relateren aan kenmerken van doelgroep c.q. de specifieke ondersteuningsvraag van bewoners en deelnemers.
- Ook is er toenemende aandacht voor de wensen en kwaliteiten -en ontwikkeling daarvan- van medewerkers. Dat is in het kader van de arbeidsmarktproblematiek ook nodig, schreven we vorig jaar al.
- De twee kanslijnen die Vanboeijen heeft gekozen bieden richting en houvast voor strategische keuzes de komende periode. Het gaat om kanslijn 2 - bewezen arbeidsbesparende technologieën en kanslijn 5 - stimuleren van het (eigen) netwerk om een rol te spelen in de zorg en ondersteuning van bewoners en cliënten.
- Vorig jaar vroegen we aandacht voor de resultaten van de inzet van ervaringsdeskundigheid, de administratieve last van dit soort rapportages en de beleving van kwaliteiten en mooi werk door de medewerkers. Niet alleen is het leuk te zien om die onderwerpen in het rapport terug te zien, maar ook zijn we blij te merken dat bijvoorbeeld onderzoek door de bewonersraad ook tot concrete toepasbare aanbevelingen leidt en serieus wordt opgepakt.
Welke ontwikkelingen ziet de raad van toezicht ten aanzien van kwaliteit van zorg binnen Vanboeijen?
- Er wordt relatief veel zware en complexe zorg geleverd binnen Vanboeijen. Dit vraagt het nodige binnen Vanboeijen op het terrein van kennis, expertise en ontwikkeling van het netwerk voor het cliënttraject. Ook de ontwikkeling en inzet rond de cliëntfinanciering vanuit het zorgkantoor in de vorm van meerzorg en passende tarieven is van belang voor duurzaamheid van deze zorg en vraagt voortdurende aandacht.
- Het werken in de driehoek op individueel- en locatieniveau is enerzijds in ontwikkeling -en er worden duidelijk stappen gezet- maar anderzijds staat het onder druk door veranderingen in het netwerk van cliënten.
- Wat we vorig jaar schreven, blijft ook nu staan: Medewerkers, hun kennis en deskundigheid en manier van werken en de continuïteit die zij kunnen bieden blijven van cruciaal belang. Mede gezien de arbeidsmarktproblematiek, is de wijze waarop Vanboeijen de personele vraagstukken in brede zin het hoofd kan bieden, steeds meer hét kernpunt voor kwaliteitszorg.
Wat wil de raad van toezicht het bestuur van Vanboeijen meegeven ten aanzien van de ontwikkelagenda van Vanboeijen?
- Adequaat vertalen van ontwikkelingen in de zorg, arbeidsmarkt, zorgtechnologie etc. in het kader van zorgtransformatie en Anders Werken in de Zorg naar de cliënten en het informele netwerk van Vanboeijen.
- De inzet op innovatie bij Vanboeijen wordt steeds zichtbaarder, maar richt zich vooral nog op kwaliteitsverbetering in engere zin. Onderzoek welke ontwikkelingen er zijn rond arbeidsbesparende technologie (kanslijn 2) en welke inzet daarop mogelijk is.
- Werkzame invullingen ontwikkelen voor verschillende situaties met het werken in de driehoek op individueel en locatieniveau. Het gaat erom het samenspel en soms ook tegenspel te organiseren om tot goede keuzes te komen op elk niveau.
Externe visitatie
Eind maart 2023 hebben Vanboeijen en De Twentse Zorgcentra (DTZC) gezamenlijk een visitatie georganiseerd. Beide zorgaanbieders zijn bezocht, waarbij is gereflecteerd naar aanleiding van de kwaliteitsrapporten. De zorgaanbieders hebben elkaar ook een kijkje in de keuken gegeven. Gesproken is over een punt van trots (bij Vanboeijen: werk en dagbesteding) en een ‘puzzelpunt’ (bij Vanboeijen: aantoonbaar maken van teamreflecties). De dagen zijn begeleid door een consultant van Q-consult.
Te gast bij Vanboeijen waren:
- Marian Stet (externe deskundige, o.a. voormalig bestuurder Hartekampgroep)
- Patty van Belle (externe deskundige, ontwikkelaar en auteur bij Hooi op je vork en Demenzien, oud bestuurder Arduin, oud-bestuurder Centrum voor Consultatie en Expertise)
- Annamiek van Dalen (voorzitter raad van bestuur DTZC)
- Karlijn Verbrugge (kwaliteitsadviseur DTZC)
Vanuit Vanboeijen waren aanwezig:
- Yonas Tewelde (voorzitter raad van bestuur)
- Jeffrey Mayer (zorgmanager)
- Miranda Poliste (kwaliteitsadviseur)
- Lianne Molenhuis (kwaliteitsadviseur)
Er is een bezoek gebracht aan de werk- en dagbestedingslocatie Multa van Vanboeijen in Assen. Medewerkers (zo noemt Multa de cliënten van dagbesteding aldaar), begeleiders, de zorgmanager en de sectormanager hebben ter plaatse deelgenomen aan gesprekken over kwaliteit naar aanleiding van het kwaliteitsrapport. De medewerkers hebben de bezoekers rondgeleid en verteld over hun werk.
Wat de visitatiecommissie Vanboeijen heeft teruggegeven:
- Het rapport beschrijft mooie praktijkverhalen en is herkenbaar waardoor het plezierig leest en nieuwsgierigheid oproept. Ook de cliëntversie is mooi vormgegeven.
- Er is duidelijk sprake van een leerproces dat terug te zien is in verschillende pilots en situaties (o.a. vanuit de externe audit, corona, pilot incontinentiemateriaal, komst kwaliteitsverpleegkundige). Er is openheid om knelpunten te bespreken, te delen wat er speelt, te leren en over te gaan tot een nieuwe aanpak.
- Uit het rapport blijkt een vastberadenheid. Dit blijkt uit de manier waarop de visie en de Vanboeijen Manier steeds terugkomen in het rapport. Wel wordt de vraag gesteld hoe medewerkers hier in de praktijk uitvoering aan geven.
- Het werken met ervaringsdeskundigen in de audits is erg mooi. Het thema voeding wordt gezien als een goede keuze voor het thema van dit jaar.
- De taal is af en toe nog wat ingewikkeld en abstract. Dit zorg voor afleiding die kan worden voorkomen door eenvoudiger en concreter te schrijven.
- Koppel teamreflectie aan bestaande processen en structuren. Zorg ervoor dat het aansluit bij de Vanboeijen manier. Zorg dat het geen ‘moetje’ wordt maar daadwerkelijk bijdraagt. Het kan helpen de wijze waarop teams reflecteren vrij te laten, zodat er beter bij de behoeften van teams kan worden aangesloten.
Het was waardevol om samen met deskundigen en collega’s uit het werkveld rust en tijd te nemen om over kwaliteit van zorg, mooie resultaten en uitdagingen te praten. De inspiratie die het ons heeft gegeven nemen wij mee in ons werk van morgen.
Nawoord van de raad van bestuur
Denken over de toekomst en het werk van alledag gaan hand en hand. In dit kwaliteitsrapport laten we zien hoe we vandaag bezig zijn met kwaliteit van zorg en tegelijkertijd werken aan een toekomstbestendig Vanboeijen. Zodat bewoners en cliënten kunnen blijven rekenen op goede ondersteuning en begeleiding.
Leren en verbeteren is in de spiegel kijken, genieten van wat er is gerealiseerd en werken aan de dingen die je anders zou willen zien. Ook anderen houden ons een spiegel voor: collega’s, bewoners en cliënten en de ouders en verwanten, maar ook de bewonersraad, de verwantenraad, de ondernemingsraad en de raad van toezicht. Ze denken mee, stellen kritische vragen, vertellen wat ze mooi vinden en leggen soms de vinger op de zere plek. Daarnaast kijken ook externe partijen met ons mee, zoals het Keurmerkinstituut in het kader van externe auditing en de extern deskundigen en collega’s van De Twentse Zorgcentra, die we dit jaar in het kader van de externe visitatie hebben mogen ontvangen. Hun ogen houden ons scherp.
Als we terugkijken naar 2022 zien we veel goeds: de verdubbeling van het aantal geregistreerde Dit vind ik ervan!-gesprekken, dat collega’s werkplezier ervaren binnen onze organisatie en ook de manier waarop er wordt gezocht naar innovaties die bijdragen aan het leven van bewoners en cliënten en/of het werk van de begeleiders ondersteunen. Zowel wijzelf als de interne en externe kritische ogen zien een stijgende lijn in hoe wij werken aan kwaliteit van zorg. We zijn koersvast, met de Vanboeijen Manier als leidraad. Dat de Vanboeijen Manier niet alleen in onze woorden, maar ook steeds meer in onze daden wordt herkend maakt ons trots.
Als we in de spiegel kijken, zien we ook genoeg dat we willen verbeteren. Onze grootste zorg in het afgelopen jaar en waarschijnlijk in de komende jaren is de arbeidsmarktproblematiek. Wij zullen een groot deel van onze energie moeten richten op het vinden van een duurzaam antwoord hierop. We zoeken hierin de samenwerking met andere (zorg)organisaties, gebruikmakend van arbeidsbesparende innovaties en actieve inzet van het netwerk rondom de bewoner en cliënt, oftewel de kanslijnen zoals verwoord in het zorgakkoord ‘Transitie naar een toekomstbestendige gehandicaptenzorg’.
Wij geloven in de kracht van het collectief, het samen doen, elkaar zien en waarderen. Ondanks lastige omstandigheden kunnen we het verschil maken. In de eerste plaats maken de collega’s het verschil, iedere dag weer, in het leven van bewoners en cliënten. We ervaren dat in de ontmoetingen van elke dag en in de kleine en grote successen die we boeken. Met dit kwaliteitsrapport willen we dit laten zien en delen met iedereen die aan Vanboeijen verbonden is: Goed leven, Mooi werk en Met elkaar.
Yonas Tewelde en Johan Dusseljee
Raad van bestuur
Bijlage: Conclusies analyse onvrijwillige zorg 2022
Vanboeijen begeleidt en ondersteunt ongeveer 760 cliënten, van wie meer dan de helft een ZZP-indicatie van 7 of hoger heeft eventueel aangevuld met Meerzorgtoeslag. Vanboeijen spant zich in om onvrijwillige zorg te voorkomen en daar waar onvrijwillige zorg wordt toegepast, dit zo zorgvuldig mogelijk te doen. Binnen Vanboeijen worden de ontwikkelingen ten aanzien van wet- en regelgeving nauwgezet gevolgd en hebben we een bijdrage geleverd aan de landelijke wetsevaluatie Wet verplichte geestelijke gezondheid (Wvggz) & Wzd (fase 1 en/of fase 2). Een belangrijk uitgangspunt van de Wet zorg en dwang is om te reflecteren en te leren bij het voorkomen, toepassen en waar mogelijk afbouwen van onvrijwillige zorg. Dat doen we op het niveau van de bewoner/cliënt, het niveau van de locatie en het niveau van de organisatie. Hieronder staan de conclusies van de analyse op organisatieniveau, waarvoor gebruik is gemaakt van de reflecties van de zorgmanagers en gedragsdeskundigen, de Wzd-functionaris. Er is tevens gekeken de cijfers.
Waar zijn we trots op?
- Toename kennis, bewustwording en organisatie breed aandacht voor een zorgvuldige uitvoering van de Wzd. Er wordt in toenemende mate gezocht naar vrijwillige alternatieven of vormen van onvrijwillige zorg die voor cliënten minder ingrijpend zijn. De Vanboeijen Manier is ons vliegwiel.
- Er zijn vervolgstappen gezet ten aanzien van een goede implementatie en borging van de Wzd zoals uitbreiding ONS/NEDAP, verfijnen van werkprocessen, uitbrengen van nieuwsbrieven voor gedragsdeskundigen/zorgmanagers/artsen en trainingen voor gedragsdeskundigen.
- Er is geïnvesteerd in het systematisch vastleggen van evaluaties.
- Er zijn 2 Wzd ondersteuners ingezet om de verdere implementatie van de Wzd op locatieniveau te ondersteunen.
- De ontwikkelde praktische hulpmiddelen, zoals een kletspot die ingezet worden om de Wzd in teams en/of met cliënten/verwanten te bespreken.
- In het kader van de WZD is er kritisch gekeken naar de aanwezige huisregels op de locaties.
- Meer bekendheid van de cliëntvertrouwenspersoon-Wzd.
- We hebben teruggekeken naar de Wzd analyse van het 2e halfjaar 2021 en we zien een daling van het aantal toegepaste maatregelen onvrijwillige zorg.
Wat vraagt onze aandacht?
- Het doorleven en voortleven van de Vanboeijen Manier.
- Blijvende aandacht voor het vroegtijdig betrekken van cliënten en verwanten bij besprekingen over mogelijkheden van vrijwillige alternatieven of vormen van onvrijwillige zorg die minder ingrijpend zijn.
- Borgen van het stappenplan. Dit vergroot de bewustwording en stimuleert tot nadenken over alternatieven.
- Aanhoudende aandacht voor afbouw van maatregelen in duur, frequentie of mate van ernst.
- Stabiliteit in teams en ondersteunende driehoek.
- Het (vroeg)tijdig herkennen van verzet.
- Het registreren van de toepassing van maatregelen zoals afgesproken.
Wat zijn onze vervolgstappen?
- Inspanningen om de bewustwording te vergroten continueren en verdere implementatie en borging van de Wzd voortzetten.
- Door ontwikkelen en aanscherpen beleid Wzd.
- Implementeren en borgen werkproces rondom het thema wilsbekwaamheid.
- Inzichtelijk maken van de duur, frequentie, etc. van maatregel, waardoor we afbouw beter in beeld krijgen.
- Nader analyseren van de subcategorie Beperking het eigen leven in te richten- Overig.