Voor de snelle lezer
In het kwaliteitsrapport 2022 reflecteren we op de kwaliteit van ondersteuning en begeleiding aan bewoners en cliënten bij Vanboeijen in het afgelopen jaar. Waar zijn we trots op? Wat vraagt er aandacht?
Hieronder worden de belangrijkste punten uit het kwaliteitsrapport kort toegelicht. Het is een hoofdstuk speciaal voor de ‘snelle lezer’.
Dit zijn wij
Wij geloven erin dat ieder mens een waardevol leven leidt. Het is onze kerntaak om mensen met een verstandelijke beperking daarin te ondersteunen en begeleiden. Met de overtuiging: Goed leven - Mooi werk - Met elkaar.
De meest kwetsbaren kunnen bij ons terecht en wij nemen verantwoordelijkheid voor een passend zorgaanbod. Zodat degenen die ons het hardst nodig hebben, niet buiten de boot vallen.
De Vanboeijen Manier
We hebben met de Vanboeijen Manier een duidelijke visie. De Vanboeijen Manier is herkenbaar en terug te zien in het denken en het handelen van onze organisatie en van alle collega’s. Dat is ook bij de externe audit gezien. Vol trots hebben we het certificaat volgens het kwaliteitskader gekregen.
Innovatie
We geloven in de kracht van vernieuwing. We matchen daarom ideeën en fricties uit de organisatie met bestaande en bewezen oplossingen uit de praktijk. We testen innovaties en technologieën uit, laagdrempelig en op kleine schaal. Bij succes worden ze beschikbaar gesteld voor de bewoners en cliënten.
Dit vind ik ervan!
Dit vind ik ervan! helpt vast te stellen wat voor de bewoner of cliënt belangrijk is en wat de bewoner of cliënt vindt van de ondersteuning en begeleiding die we bieden. In 2022 zijn van meer dan de helft van de bewoners en cliënten de bevindingen in het persoonlijk plan vastgelegd. Zij zijn over het algemeen tevreden over hun leven en de ondersteuning en begeleiding (hulp) die ze van Vanboeijen krijgen.
Het thema ‘huis’ wordt het best beoordeeld, het thema ‘lijf’ het minst goed. Bewoners en cliënten willen bijvoorbeeld graag gezonder zijn.
Medezeggenschap
Meeweten, meedenken, meepraten en meebeslissen, dat is medezeggenschap. Vanboeijen vindt het belangrijk dat bewoners en cliënten optimaal invloed uit kunnen oefenen op hun eigen leef- en werkwereld. Het gaat immers om hun leven, hun zorg en hun dag. In 2022 hebben we afspraken gemaakt over hoe we willen werken in de lokale en centrale raden. Een mooie mijlpaal.
Medewerkerservaringsonderzoek
Gehoord en gezien worden, het vertrouwen krijgen om je werk goed te doen. Dat doet ertoe. In 2022 heeft Vanboeijen een medewerkerservaringsonderzoek uitgevoerd. We hebben medewerkers gevraagd hoe zij hun eigen functie, werkplezier en Vanboeijen als werkgever ervaren. Medewerkers beoordelen het thema werkplezier gemiddeld met een 7.3, de werksfeer met een 7.8 en de samenwerking met collega’s met een 8. Er zijn ook verbeterpunten. Daar gaan we in 2023 mee aan de slag.
Toekomstbestendige ondersteuning en begeleiding
De krapte op de arbeidsmarkt neemt toe. Daarom denken we na over de manier waarop we de zorg toekomstbestendig kunnen maken. Bijvoorbeeld door de inzet van innovatieve oplossingen of door het eigen netwerk van de bewoner of cliënt uit te nodigen een grotere rol te spelen in de zorg. Ook hebben we in 2022 binnen verschillende teams de werkprocessen onder de loep genomen (wat kan er efficiënter?) en onderzocht welke medewerkers hun contract wilden vergroten.