Spring naar inhoud

Inleiding

Voorwoord

In dit kwaliteitsrapport van Vanboeijen reflecteren wij op een jaar dat gekenmerkt wordt door ingewikkelde geopolitieke ontwikkelingen en de naweeën van de coronapandemie. Deze ontwikkelingen hebben in 2022 veel invloed gehad op onze samenleving en dus ook op Vanboeijen. De stijgende kosten van levensonderhoud, de sectorbrede toename van ziekteverzuim en de aanhoudende druk op de arbeidsmarkt vragen veel van de bewoners, cliënten en de medewerkers. Tegelijk was er ook een grote veerkracht en vastberadenheid zichtbaar van allen binnen Vanboeijen. Dit omdat wij gedreven worden door compassie, sociale betrokkenheid, bezieling en vakmanschap.

Wij constateren dat de maatschappij steeds ingewikkelder en ontoegankelijker wordt voor een groeiende groep mensen met een beperking en in het bijzonder zij die een intensieve ondersteuningsbehoefte hebben. Deze kwetsbare groep mensen, kan nu en in de toekomst rekenen op passende zorg binnen Vanboeijen, daar hebben wij onze capaciteiten op aangepast.

Kwaliteit van zorg is onlosmakelijk verbonden met de mate waarin bewoners en cliënten invloed kunnen uitoefenen op hun eigen leef- en werkwereld. Meeweten, meedenken, meepraten en meebeslissen is daarvoor nodig. Dit is wettelijk verankerd in de Wet Medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz), en nu ook in de medezeggenschapsregelingen die bij Vanboeijen in 2022 zijn opgesteld. Deze regelingen zijn tot stand gekomen na een zorgvuldig traject, met inspraak en instemming van de centrale bewonersraad en centrale verwantenraad. Ze geven weer hoe we hierin formeel samenwerken. Op individueel niveau vragen we bewoners en cliënten via de methode ‘Dit vind ik ervan!’, hoe tevreden ze zijn over de zorg en begeleiding bij Vanboeijen en waar extra aandacht nodig is. In het afgelopen jaar is dat bij meer dan de helft van de bewoners en cliënten opgehaald. We leggen de uitkomsten vast in het persoonlijk plan dat actueel is en bespreken het met elkaar. ‘Dit vind ik ervan!’ en de reflectie hierop door zorgprofessionals en teams, gekoppeld aan de samenwerking binnen de driehoek, vormen een belangrijke pijler van het kwaliteitsdenken en hiernaar handelen.

Wij zijn ons ervan bewust dat de invulling van kwaliteit van bestaan voor iedereen kan verschillen. Dit vraagt om een gepersonaliseerde aanpak, waarbij de ouders en verwanten een belangrijke rol vervullen. Zij hebben ons soms als kritische partners aangesproken op de in hun ogen noodzakelijke verbeterpunten. Voor die geluiden staan we altijd open. Verder hebben zij veel steun geboden aan onze medewerkers, waardoor het gevoel is behouden dat we er samen voor staan. Dit bleek ook in de zomerperiode toen ouders en verwanten (evenals vrijwilligers) actief hebben bijgedragen aan het goede leven voor hun kind of verwant. Actieve en volwaardige betrokkenheid van ouders, verwanten en vrijwilligers vinden wij belangrijk bij Vanboeijen en is bovendien essentieel om de noodzakelijke transitie naar een duurzame, toekomstbestendige en betaalbare gehandicaptenzorg te realiseren. Zo staat dit verwoord in de kanslijnen van het zorgakkoord. Daarom hebben wij in 2022 gewerkt aan het uitwerken van deze kanslijnen.

Tot slot willen wij de schijnwerpers richten op de zorgprofessionals en alle collega’s in de ondersteuning die dag in dag uit bezig zijn om onze idealen ‘Goed leven - Mooi werk - Met elkaar’ te verwezenlijken. Kwaliteit van zorg is onlosmakelijk verbonden met kwaliteit van werk. We hebben in 2022 hierin samen veel geïnvesteerd en bereikt. Daar bouwen wij in 2023 graag op voort, want alleen met elkaar kunnen we onze beloftes aan de bewoners en cliënten waarmaken.

Yonas Tewelde en Johan Dusseljee

Raad van bestuur

Cliëntversie

Leeswijzer

Voor je ligt het kwaliteitsrapport 2022 van Vanboeijen. Met dit kwaliteitsrapport willen we een bron van informatie en inspiratie zijn voor iedereen die zich verbonden voelt met Vanboeijen. We reflecteren op de kwaliteit van ondersteuning en begeleiding: waar zijn we trots op? Wat vraagt er aandacht?

Dat doen we al vertellend en tellend. De bevindingen in woorden en cijfers vullen elkaar aan. Ze laten zien hoe we stapsgewijs werken aan de kwaliteit van ondersteuning en begeleiding. En daarmee aan een goed leven voor bewoners en cliënten.

Er lopen twee betekenisvolle lijnen door het rapport. Ten eerste sluiten we aan bij verhalen uit de praktijk. Verhalen vanuit de driehoek. En verhalen van begeleiders en hun collega’s. Het zijn echte, eerlijke voorbeelden van hoe de ondersteuning en begeleiding er binnen Vanboeijen uit kan zien en hoe we daaraan werken. Geen best practices.

De tweede lijn is reflectie. Reflectie is voor Vanboeijen een belangrijke pijler van het werken aan de kwaliteit van ondersteuning en begeleiding van bewoners en cliënten bij Vanboeijen. Een belangrijke pijler voor het voor- en doorleven van de Vanboeijen Manier – de manier waarop wij invulling geven aan persoonsgerichte zorg, en voor het bouwen aan krachtige teams.

Zowel de verhalen als de reflecties geven betekenis aan de kwaliteit van ondersteuning en begeleiding: welke bijdrage levert onze ondersteuning en begeleiding aan de kwaliteit van bestaan – een goed leven -  van de bewoners en cliënten? Kortom, wat merkt de bewoner of cliënt ervan?

Naast de verhalen en reflecties hebben we onderstaande informatiebronnen gebruikt om tot dit kwaliteitsrapport te komen:

  • Onderzoeken die we doen met het oog op leren en verbeteren
  • Bevindingen uit de audits
  • Informatie uit het incident-meldsysteem
  • Informatie uit het elektronisch cliëntdossier
  • Bevindingen van de commissies op thema’s rondom kwaliteit en veiligheid
  • Bevindingen uit externe audits, zoals van het Keurmerkinstituut en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

Ten slotte is er gebruik gemaakt van aanvullende bronnen zoals interne beleidsnotities, kwartaalrapportages, jaarverslagen en externe rapporten zoals het Regioplan gehandicaptenzorg Drenthe van Zilveren Kruis Zorgkantoor.

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report