Spring naar inhoud

Krachtige teams

Krachtige teams

Bij Vanboeijen zijn krachtige teams met krachtige en bevlogen medewerkers een onmisbare schakel in de driehoek met bewoners en cliënten. Een onmisbare schakel voor het borgen van de kwaliteit van ondersteuning en begeleiding en een goed leven voor bewoners en cliënten bij Vanboeijen.

In dit hoofdstuk worden resultaten met betrekking tot krachtige teams gepresenteerd. Hoe we werken aan vakmanschap en welke kansen en mogelijkheden we zien in een uitdagend (zorg)landschap. 

Het verhaal van Froukje

Aandacht

Een lieve vrouw. Dat is wie Froukje (32) volgens begeleider Anet is. Froukje woont bij Vanboeijen en is altijd bezig. Ze loopt veel, luistert muziek, friemelt met haar handen. Ze rijdt paard,fietst, zwemt. En ze is graag buiten. Moeder Mattie: ‘’Hup, muts op, handschoenen aan. En gaan.’’ Samen vertellen Anet en Mattie over de ondersteuning en begeleiding van Froukje.

‘’Als je Froukje wilt leren kennen, ga dan naast haar zitten. Wees rustig, wacht af en wil niet te veel in één keer. Wacht totdat ze jou ziet en contact zoekt,’’ aldus Anet. Er is tijd en aandacht nodig. Als Froukje je eenmaal vertrouwt, zal ze je laten zien wat ze wil. Loopt ze naar de kapstok? Dan wil ze naar buiten. Loopt ze naar de kast? Dan wil ze muziek luisteren. Mattie: ‘’Froukje neemt het initiatief. Ze pakt je hand en wijst je de weg.’’ Anet vult aan: ‘’Soms weet ze niet goed wat ze wil. Dan pak ik haar even vast. Raak ik haar aan. En geef ik haar wat meer aandacht.’’ Dit doet Anet ook als Froukje niet lekker in haar vel zit. Dan kan Froukje gillen of met deuren slaan. ‘’Ik leg dan even mijn arm op haar schouder. Wrijf zachtjes over haar rug. Dat helpt Froukje. Ze wil gehoord en gezien worden. Net als ieder ander.’’

Reuring
Froukje is gebaat bij persoonlijke aandacht. ‘’Maar,’’ stelt Anet, ‘’daar is niet altijd ruimte voor. Je begeleidt in je eentje zes bewoners.’’ Mattie haakt daarop in: ‘’Medewerkers zetten zich voor 150 procent in, maar dat is niet altijd voldoende. Ook als ik over de toekomst van de zorg nadenk, baart dat me zorgen.” Daarom zijn vrijwilligers volgens haar belangrijk. Voor wat extra gezelligheid. Mattie is zelf ook regelmatig op de woning te vinden om te helpen. Ze mist hier af en toe wat reuring. ‘’Hoe mooi zou het zijn als hier een taart wordt gebakken? Of dat er wordt gehaakt, geknutseld, verzin het maar.’’ Reuring is er wel op de vrijdag tijdens de muziekochtend. Mattie: ‘’Froukje heeft dan een big smile. Ze loopt dan bijna dansend rond. Ze geniet volop.”

Meebewegen
Het team zelf is compleet. Mattie: ‘’Ze willen graag. Werken voor en met elkaar.’’ Het team straalt rust uit. En leert. Anet: “We kijken steeds beter naar wat de bewoner wil. Dit komt tijdens overleggen aan bod. Het fijne aan Froukje is dat ze goed kan aangeven wat ze wil. Door met haar mee te bewegen, voorkom ik onrust.” Mattie bemerkt: ‘’Ook de onderlinge communicatie is verbeterd. Als ik iets heb aangegeven bij een begeleider, merk ik dat collega’s daarvan weten.” Ze vertelt verder: “Ik ben eerlijk. Als ik niet tevreden ben, zet ik dat op de mail.’’ Anet glimlacht: ‘’Het aantal mailtjes is door de jaren heen gelukkig minder geworden.”

Op de foto: Froukje in de tuin

Werken aan werkplezier

Werkplezier voor alle medewerkers bij Vanboeijen, dat is ons doel. We doen er alles aan om ervoor te zorgen onze medewerkers gezond en met plezier kunnen blijven werken. We beseffen ook dat er op dat vlak nog werk te verzetten is. Die handschoen pakken we voortvarend op. Hieronder lichten we enkele acties uit waarmee we in 2022 aan werkplezier hebben gewerkt.

Medewerkerservaringsonderzoek
Gehoord en gezien worden, het vertrouwen krijgen om je werk goed te doen. Dat doet ertoe. In 2022 heeft Vanboeijen een medewerkers ervaringsonderzoek uitgevoerd. Alle collega’s is gevraagd een vragenlijst in te vullen. Over hun eigen functie, werkplezier en over Vanboeijen als werkgever. Ruim 52 procent van de collega’s heeft meegedaan. Een mooi percentage. Medewerkers beoordelen het thema werkplezier gemiddeld met een 7.3, de werksfeer met een 7.8 en de samenwerking met collega’s met een 8.

Er zijn ook verbeterpunten. Op basis van de resultaten werken we aan verbeteracties, zowel op locatieniveau als op organisatieniveau. Het onderzoek beschouwen wij als een nulmeting. Vanaf nu vragen we medewerkers met regelmaat en op systematische wijze hun ervaringen te delen. Zo kunnen we ontwikkelingen en veranderingen in de tijd waarnemen en de resultaten van ingezette verbeteracties volgen. Ook gaat elk team aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek in 2023 met eigen verbeterpunten aan de slag.

Rust in de roosters
Mooi werk betekent ook rust en voorspelbaarheid in het rooster. Zodat er een goede balans is tussen werk en vrije tijd en er recht wordt gedaan aan de persoonlijke wensen van de medewerker. In 2022 hebben we daarom nieuwe afspraken gemaakt over de roosters. Medewerkers weten nu minimaal acht weken van tevoren wanneer ze moeten werken. Dat zorgt voor een betere balans tussen werk en vrije tijd. Ook is er ruimte om zelf te gaan roosteren, waardoor medewerkers meer eigen regie hebben om hun inzet bij Vanboeijen passend te krijgen met hun privéleven.

Samenspel op locatie 
De zomer is voor ons een altijd spannende periode waarin het voor een deel van de woon- en dagbestedingslocaties een puzzel is om de roosters passend te krijgen. De naweeën van corona maakten de situatie in 2022 extra nijpend. We zijn daarom opgelucht en blij dat we de zomer goed zijn doorgekomen. Het is ons beter dan het jaar ervoor gelukt om de bezetting rond te krijgen. Het is beter gelukt om de dagelijkse ondersteuning en begeleiding door te laten gaan, terwijl collega’s van hun welverdiende vakantie konden genieten. Iedereen heeft zijn steentje bijgedragen, op zijn of haar eigen manier. Ouders, verwanten, wettelijke vertegenwoordigers, vrijwilligers en ook de collega’s van de ondersteunende afdelingen bij Vanboeijen. Bijvoorbeeld door samen eten te koken, af te wassen, wandelen of fietsen met een bewoner of cliënt of gezellig aan tafel een spelletje te spelen. De zomer van 2022 is daarmee een mooi voorbeeld van hoe we het met elkaar doen. Hoe we samen werken aan een goed leven voor bewoners en cliënten.

In het zonnetje
Begeleiders zijn de spil in de ondersteuning en begeleiding. Zij maken het verschil. Daarom hebben we onze collega's meerdere keren in het zonnetje gezet en blij gemaakt met een kleine attentie. Ook kon er voor het eerst na de coronaperiode weer een eindejaarsbijeenkomst in december plaatsvinden. Een mooi moment om elkaar te ontmoeten, het jaar met elkaar af te sluiten én de kerstattentie op te halen. Naast deze kerstattentie kregen de collega’s dit jaar ook een cadeau speciaal gemaakt door de bewoners en cliënten op de werk- en dagbestedingslocaties. Om hen te laten weten dat ze onmisbaar zijn. 

Workshops
Werken aan gezond, veilig en met plezier je werk kunnen doen, dat is werk van ons samen. We nodigen medewerkers daarom uit daarover het gesprek aan te gaan. In 2022 hebben we interactieve workshops georganiseerd. Om samen na te denken over vragen als: wat betekent werkplezier voor mij? Hoe zit het met mijn energiehuishouding (energievreters, energiegevers)? Waar heb ik zelf invloed en regie op en hoe zorg ik voor balans? Ook werden er concrete tips en handvatten gedeeld.

Werken doen we samen, ook als het moeilijk wordt
Duurzame inzetbaarheid van onze collega’s vinden we belangrijk. We beschouwen het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ook als een medewerker uit balans is en/of dreigt uit te vallen, doen we het samen. We zien helaas een toename in het aantal medewerkers dat 3 tot 12 maanden in verzuim zit. Medewerkers blijven langer ziek. Onderbezetting en de langdurige effecten van het coronavirus, zijn hierbij van invloed. 

We doen er alles aan om te voorkomen dat medewerkers uitvallen en om medewerkers die zijn uitgevallen goed te ondersteunen. In 2022 zijn er workshops gegeven aan (zorg)managers over duurzame inzetbaarheid en verzuimbegeleiding. Met ruimte voor theorie, reflectie en intervisie. Ook werken we sinds het najaar van 2022 samen met een nieuwe arbodienst en een gespecialiseerde verzuimadviseur. Komende jaren investeren we meer in duurzame inzetbaarheid. Daarom starten we 2023 met Sociaal Medische Teams (SMT). Hierbij zijn de bedrijfsarts, verzuimadviseur, sectormanager, zorgmanagers en HR-adviseur aanwezig. Tijdens het SMT wordt een medewerkercasuïstiek besproken aan de hand van de hulpvraag van de zorgmanager.

Elke medewerker op de juiste plek
Iedere medewerker op de juiste plek. Dáár gaan we voor bij Vanboeijen. Onze loopbaan- en mobiliteitsadviseurs helpen collega’s bij het vinden van de functie die bij hen past, of dat nu binnen Vanboeijen is of ergens anders. Zij organiseren bijvoorbeeld inloopspreekuren en bieden trainingen op maat (bijvoorbeeld rondom solliciteren). In 2022 hebben meer dan 300 medewerkers de stap naar een andere locatie gemaakt en zijn er in het kader van mobiliteit 153 gesprekken gevoerd.  Wil je weten wat zo’n gesprek kan opleveren? → Lees hier het verhaal van Sandra.

Werken aan vakmanschap

Investeren in onze medewerkers die elke dag van betekenis zijn voor de bewoners en cliënten is van het grootste belang. Zij zijn ons menselijk kapitaal die de Vanboeijen-belofte aan de bewoners en cliënten dag-in-dag-uit verwezenlijken. In deze paragraaf lichten we een aantal resultaten over leren en opleiden toe.

Vorig jaar vertelden we dat de coronaperiode zijn weerslag had op het werken aan vakmanschap. Medewerkers ervaarden simpelweg geen ruimte naast het waarborgen van continuïteit van zorg iets ‘extra’s’ te doen. De hoofden waren vol. Gelukkig zien we dit jaar een omslag. Er ontstaat weer ruimte. Ruimte om aan de slag te gaan met een training Triple C, de Vanboeijen Manier, intervisie of teamtraject bijvoorbeeld.

Ondersteuning met methodisch werken
Methodisch werken helpt om persoonsgericht en veilig te werken. Om medewerkers te ondersteunen werkt Vanboeijen sinds 2021 met kwaliteitsverpleegkundigen. Collega’s met een verpleegkundige expertise die adviseren en medewerkers coachen op het methodisch werken met het persoonlijk plan. Medio 2022 hebben we gevraagd hoe medewerkers hun ondersteuning ervaren. Zo’n 80% van de respondenten heeft positieve ervaringen met de kwaliteitsverpleegkundigen. Medewerkers geven gemiddeld een 7.4. De kwaliteitsverpleegkundige draagt volgens hen bij aan het ‘goed kunnen uitvoeren van het werk’ en ‘kennisontwikkeling’.  

Sinds 2022 werken we daarnaast met senior begeleiders. Zij voeren organiserende en coördinerende taken binnen het team uit, bijvoorbeeld rondom het roosteren of het leren van incidenten. Ze hebben een coachende rol en ondersteunen bij het methodisch werken. We zijn daarnaast blij te kunnen melden dat we vanaf 2023 de multidisciplinaire overleggen rondom de zorg voor bewoners en cliënten voor vrijwel alle locaties centraal inplannen. Daarmee ontlasten we begeleiders en versterken we onze methodische cyclus.

Agressie
De training professioneel handelen bij (dreigende) agressie (PH(D)H) is een verplichte tweedaagse basistraining voor medewerkers die in hun dagelijks werk te maken hebben met vormen van agressie. Tijdens de training wordt, naast de algemene theorie, veel aandacht besteed aan casuïstiek, het oefenen met fysieke vaardigheden en samenwerken. Het doel is dat medewerkers in staat zijn bewoners en cliënten te ondersteunen die vanuit angst, spanning of frustratie soms agressief zijn naar zichzelf en anderen. En dat zij weten hoe zij grip kunnen krijgen op lastige situaties waarbij spanningen en emoties hoog oplopen. In 2022 hebben 42 medewerkers de training afgerond.

Digitale vaardigheden
Digitale toepassingen zijn tegenwoordig onlosmakelijk onderdeel van ieders werk. Ook in de zorg. Toch wordt de inzet van digitale toepassingen soms eerder als belastend ervaren dan ondersteunend. Daarom zijn er in 2022 twee digicoaches gestart naast de digicoach die al werkzaam was bij Vanboeijen (afbeelding). Dit zijn zorgprofessionals met affiniteit met ICT die hun collega’s kunnen helpen met het vergroten van hun digitale vaardigheden. Ze bieden ondersteuning op maat. Bijvoorbeeld met het werken met het elektronisch cliëntendossier. Zodat collega’s gaan ontdekken dat digitale toepassingen bijdragen aan kwaliteit van leven voor de bewoner of cliënt en het eigen werk makkelijker en leuker kunnen maken. → Wil je meer weten? Lees dan het artikel van Digivaardig in de zorg.

Reflecties

Leerpunt: meer vragen stellen, zonder te oordelen. 

Hoe kan het nou dat we onze collega’s niet op de hoogte hebben gesteld?

Je moet je bewust zijn van je eigen gevoelens, want bewoners en cliënten krijgen alles mee.

Door de overdracht fysiek te doen leer je elkaar kennen. Er is dan ook ruimte voor vragen en feedback. 

Krachtige teams en de wereld om ons heen

We hebben te maken met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt, waar de zorg in het algemeen, onze branche en ook wij als Vanboeijen hinder van ondervinden en een antwoord op moeten vinden. Gelukkig zet iedereen de schouders eronder en tot nu toe lukt het ons nog steeds om de meeste vacatures te vullen. We hoeven nog geen nee te verkopen aan nieuwe bewoners en cliënten. Wel moeten we alle zeilen bijzetten om voldoende collega’s te werven én collega’s te behouden.

Er vertrekken in 2022 gemiddeld meer medewerkers dan dat er instromen. Gelukkig zien we in het laatste half jaar dat de instroom wel hoger is dan de uitstroom. Dat geeft hoop. We vragen structureel aan medewerkers die Vanboeijen verlaten wat hun vertrekredenen zijn. Afgelopen jaar is de vragenlijst 196 keer ingevuld. Medewerkers die Vanboeijen verlaten geven hun ervaring gemiddeld een 6.3. Ze geven aan dat ze een baan hebben gevonden die beter bij hen past, inhoudelijk of qua werk- en privébalans. Reden te meer om hier aandacht voor te blijven hebben en houden.

Speeddatedagen, wervingscampagnes en berichten op Instagram, Facebook en LinkedIn, het zijn allemaal manieren waarop wij onszelf laten zien. En laten zien hoe mooi werken binnen onze organisatie is. Hieronder lees je andere resultaten over het binden en boeien van nieuwe medewerkers in 2022:

Zij-instromers
We zien het aantal zij-instromers door de jaren heen toenemen. In 2022 zijn er 36 zij-instromers gestart. Eén van die zij-instromers is Gregorio (foto). Hij werkte jarenlang in een sportzaak. Twee jaar geleden koos hij voor een carrièreswitch en in 2022 deelde hij zijn ervaringen met ons. Daarnaast zijn er in 2022 40 medewerkers doorgestroomd van een zogeheten coronabaan, naar de BBL-opleiding. → Lees het verhaal van Gregorio.

Modulair onderwijs
We hebben, in lijn met de visie van de VGN, eerste stappen gezet in het onderzoeken van modulair onderwijs. Dat is onderwijs op maat en doen we samen met scholen en collega-instellingen. Zodat toekomstige collega’s niet een hele opleiding hoeven te volgen, maar een opleiding die aansluit bij de competenties die ze al in huis hebben. Zo verlagen we de drempel om bij ons te komen werken. 

Complexe zorg
Vanboeijen zet zich in voor bewoners en cliënten met een complexe zorgvraag. Dat vraagt veel van onze medewerkers, ook wat betreft kennis en kunde. Nieuwe medewerkers voor locaties voor deze doelgroep vind je niet altijd aan de buitenkant. Daarom zoeken we ook intern naar mensen die willen kennismaken met en doorstromen naar complexe zorg. In 2022 zijn er 14 medewerkers van Vanboeijen doorgestroomd naar complexe zorg. Ook zijn we blij te kunnen melden dat op alle locaties binnen dit cluster een leerling werkt. Ook heeft er een online wervingscampagne plaatsgevonden gericht op het werken binnen de complexe zorg, waarbij we de verhalen van medewerkers hebben gedeeld. Zij hebben verteld over hun mooie werk. Deze campagne loopt ook door in 2023. → Lees het verhaal van Riekelt.

Toekomstbestendige zorg

De toenemende krapte op de arbeidsmarkt is een harde realiteit waar we mee om moeten leren gaan, ook bij Vanboeijen. Waar we vroeger met tien mensen werkten doen we dat nu met acht. En over een tijdje mogelijk zelfs met zes mensen. Niet omdat wij het zo willen, maar omdat de beroepsbevolking de komende jaren nog verder gaat krimpen. Het vraagt van ons dat we moeten nadenken over hoe wij ook in de toekomst goede zorg kunnen blijven leveren. Dat we op zoek moeten gaan naar slimme verbeteringen om onze schaarse mensen goed in te zetten en kosten te besparen. Bijvoorbeeld door innovatieve oplossingen waarin we in het hoofdstuk ‘De Vanboeijen Manier’ over hebben verteld. In deze paragraaf delen we enkele andere voorbeelden die we in 2022 hebben verkend. 

Op zoek naar het potentieel
In 2022 hebben we meegedaan aan het landelijk programma Het Potentieel Pakken, waarbij we in Meppel hebben onderzocht of medewerkers die in deeltijd werken hun contractomvang zouden willen vergroten. En wat daarvoor nodig zou zijn: wat zijn motieven om meer te willen werken of juist niet?

We hebben medewerkers inzicht gegeven in de mogelijke financiële winsten en gekeken naar de manier waarop we roosteren. Door langere diensten te maken, maken we het werken van meer uren aantrekkelijker. We hebben veel van én met elkaar geleerd. En het onderwerp op de agenda gezet. 

→ Lees het verhaal van begeleider Jet: "Ik werk nu meer uren, maar heb wel een beter dag- en nachtritme." - Het Potentieel Pakken

Werkprocessen onder de loep
Samen met Accezz hebben een aantal locaties gekeken hoe zij het werk efficiënter kunnen inrichten. Hoe ze het werk slimmer kunnen doen. Ze hebben hun eigen werkprocessen onder de loep genomen en geobserveerd. Dat heeft geleid tot verrassende inzichten. Bijvoorbeeld over het feit dat het elke keer wel heel veel tijd kost om een soeplepel te vinden, omdat die niet op een vaste plek ligt. Of dat het veel tijd kost om telefoontjes tijdens het eetmoment aan te nemen. Ook is dit voor de bewoner of cliënt niet fijn. Door betere werkafspraken te maken lukt het om efficiënter werken. Zodat er bijvoorbeeld tijd overblijft om eens uitgebreid met elkaar te koken. Dat draagt bij aan goed leven voor bewoners en cliënten en mooi werk voor de medewerkers.

De eerste resultaten zijn veel belovend. Op de locaties zijn mooie verbetervoorstellen gedaan die resulteren in verbetering van het kwalitatieve aanbod aan de bewoners en cliënten en/of verlaging van kosten of verhoging van inkomsten. In 2023 gaan locaties met veel verbeterpotentieel met een intern opgeleide coach aan de slag. 

Zorgen doen we samen
Nadenken over de toekomst gaat ook over hoe we het samen gaan doen. Eenieder vanuit zijn eigen rol, verantwoordelijkheid en met zijn eigen talenten. We zien dat we hier kansen laten liggen. Dat we ouders, verwanten en wettelijk vertegenwoordigers en het verdere netwerk onvoldoende uitnodigen actief bij te dragen aan ondersteuning en begeleiding. Daarom zetten we ons de komende jaren in om het (eigen) netwerk te stimuleren en faciliteren om een grotere rol te spelen in de ondersteuning en begeleiding. Dit doen we vanuit de overtuiging dat samenwerken en participatie een voorwaarde is om de kwaliteit van ondersteuning aan bewoners en cliënten te kunnen borgen. Nu en zeker ook in de toekomst. Of we nu bewoner, cliënt, ouder, verwant, wettelijk vertegenwoordiger of professional zijn, we doen het met elkaar. Samen zijn wij Vanboeijen.

Reflecties

Even bellen of mailen, zo krijgen we onduidelijkheden snel opgehelderd.

Soms lijkt het net alsof we op aparte eilanden werken. Met ieder een eigen beleving en eigen afspraken. Daardoor doen we dingen allemaal op onze eigen manier, dat heeft een negatief effect op kwaliteit en veiligheid.

Als ik moet samenwerken met collega’s die niet goed zijn ingewerkt voel ik me minder veilig.

Met te weinig begeleiders op de groep staan. Dat betekent dat bewoners en cliënten ‘losser worden gelaten’. Eigenlijk kunnen ze dat helemaal niet aan. 

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report