Spring naar inhoud

Inleiding

Voorwoord

In dit kwaliteitsrapport van Vanboeijen over 2021 kijken we terug op een bewogen jaar. Een jaar dat gekleurd werd door de uitputtende impact van de coronapandemie op het dagelijks leven van alle bewoners, cliënten, ouders en verwanten, medewerkers en vrijwilligers. Evenals in 2020 hadden wij te maken met ingrijpende maatregelen om de gezondheid van bewoners, cliënten en medewerkers zo goed mogelijk te beschermen. Vanboeijen en de gehele zorgsector stonden en staan mede hierdoor onder druk. Ook was het een jaar waarin Vanboeijen heeft bewezen dat wij Met elkaar in staat zijn bergen te verzetten. Dit om Goed leven voor de bewoners en cliënten ook onder moeilijke omstandigheden te waarborgen. Zonder de creativiteit en grensverleggende inzet van onze collega’s die in de frontlinie hebben gestaan zou dit niet mogelijk zijn geweest. Ook de betrokkenheid van ouders en verwanten, wettelijke vertegenwoordigers en de circa 700 vrijwilligers heeft hier enorm aan bijgedragen. Als raad van bestuur zijn wij ongelofelijk trots. Trots op de wijze waarop wij Met elkaar de schouders er onder hebben gezet.

We zagen ook de pijn en het verdriet door alle maatregelen. De vaccinatierondes en de versoepelingen die hierop volgden, hebben gelukkig tot meer leefruimte geleid. Bezoek van ouders en verwanten, vrijwilligers en belangrijke anderen werd weer mogelijk en ook werd de toegankelijkheid van de voorzieningen voor werk en dagbesteding weer verruimd. Er is veel maatwerk gezocht en gevonden om tegemoet te komen aan individuele behoeften. We hebben steeds gekeken naar wat wel kan. Met als kers op de taart de Boeijende wensenweek. In die week hebben we, met steun van de Stichting Vrienden van Vanboeijen, wensen vervuld van bewoners en cliënten. Een feestelijke bus vol met cadeaus en clowns bezocht de locaties. Dat leidde tot veel vrolijkheid en vreugde!

Voor ons als nieuwe raad van bestuur stond 2021 ook in het teken van (opnieuw) kennismaken. In het kader van onze eerste 100 dagen, maar ook daarna, hebben we gesproken met bewoners en cliënten, ouders en verwanten, medewerkers, vrijwilligers, externe ketenpartners, medezeggenschapsraden en de raad van toezicht. Centraal stond: “Wat is er nodig om onze belofte ‘Goed leven - Mooi werk - Met elkaar’, blijvend waar te kunnen maken?” De ontmoetingen maakten ons vaak trots, maar confronteerden ons soms ook met dilemma’s. We liepen dan met meer vragen dan antwoorden de deur uit. De gesprekken en inzichten die we hebben opgedaan hebben eind 2021 geresulteerd in een nieuwe strategische koers ‘Wij zijn Vanboeijen 2022-2024’.

We kunnen concluderen dat we in 2021 in ruime mate hebben voldaan aan het kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. Persoonsgerichte zorg is zichtbaar op veel plekken binnen Vanboeijen en komt onder andere tot uiting in een aantal indrukwekkende verhalen die staan opgetekend in dit kwaliteitsrapport. We zien ook ruimte voor verbetering. Het werken volgens de Vanboeijen Manier is door de coronaperiode en de roosterproblematiek onder druk komen te staan. Het werken op basis van de hulpvraag en in gesprek in de driehoek is niet overal vanzelfsprekend. Terwijl dit laatste een van de hoekstenen is van de Vanboeijen Manier en van kwaliteit van zorg.

Krachtige teams zijn een belangrijke voorwaarde voor kwaliteit van zorg. Ook volgend jaar investeren we daarom in de teams. We ondersteunen en faciliteren teams en individuele medewerkers zodat zij kunnen doen wat goed is voor bewoners en cliënten en elkaar. Dit om onze overtuiging ‘Goed leven – Mooi werk – Met elkaar’ waar te maken.

Wij nodigen u van harte uit ons kwaliteitsrapport te lezen en erop te reflecteren. We stellen uw reactie op prijs!

Yonas Tewelde en Johan Dusseljee

Raad van bestuur

Cliëntversie

Leeswijzer

Voor je ligt het kwaliteitsrapport 2021 van Vanboeijen. Met dit kwaliteitsrapport willen we een bron van informatie en inspiratie zijn voor iedereen die zich verbonden voelt met Vanboeijen. We reflecteren op kwaliteit van ondersteuning en begeleiding: waar zijn we trots op? Wat vraagt er aandacht?

Dat doen we al vertellend en tellend. De bevindingen in woorden en cijfers vullen elkaar aan. Ze laten zien hoe we stapsgewijs werken aan de kwaliteit van ondersteuning en begeleiding. En daarmee aan een goed leven voor bewoners en cliënten.

Corona heeft voor het tweede jaar op rij veel van ons gevraagd. Allereerst van bewoners en cliënten, ouders en verwanten. Maar ook van medewerkers. En het heeft impact gehad op de organisatie als geheel. We hebben minder stappen gezet dan we wilden. Maar het heeft Vanboeijen niet verlamd. Integendeel, de coronaperiode heeft ook tot veel creativiteit en saamhorigheid geleid. 

In dit rapport vertellen we daarover. Over de stappen die we zetten. En de kansen en knelpunten die we daarin tegenkomen.

Twee rode draden lopen door het rapport heen. Ten eerste sluiten we aan bij verhalen van de praktijk. Verhalen vanuit de driehoek. Van bewoners en cliënten. En verhalen van begeleiders en hun collega’s. Het zijn echte, eerlijke voorbeelden van hoe de ondersteuning en begeleiding er binnen Vanboeijen uit kan zien en hoe we daaraan werken. Hoe we leren en verbeteren. Geen best practices.

Een andere rode draad die door het kwaliteitsrapport loopt is reflectie. We hebben voor de totstandkoming van dit rapport veel collega’s gesproken. Collega’s op verschillende plekken in de organisatie. Met verschillende perspectieven. We hebben ervaringen gedeeld en samen gereflecteerd. 

Zowel de verhalen als de reflecties geven betekenis aan kwaliteit van ondersteuning en begeleiding: welke bijdrage levert onze ondersteuning en begeleiding aan kwaliteit van bestaan – een goed leven -  van bewoners en cliënten? Kortom, wat merkt de bewoner of cliënt ervan?

Verdere gebruikte informatiebronnen zijn:

  • Onderzoeken die we doen met het oog op leren en verbeteren.
  • Bevindingen uit de pre-inspecties: in 2021 zijn er vijf pre-inspecties uitgevoerd.
  • Informatie uit het incident-meldsysteem.
  • Informatie uit de digitale leeromgeving.
  • Informatie uit het elektronisch cliëntdossier.
  • Bevindingen van de commissies op thema’s rondom kwaliteit en veiligheid.

Ten slotte is er gebruik gemaakt van interne beleidsnotities, kwartaalrapportages, jaarverslagen en externe rapporten zoals het Regioplan Gehandicaptenzorg Drenthe van Zilveren Kruis Zorgkantoor.

Deze punten komen al vertellend en tellend terug in dit kwaliteitsrapport.

Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report