Voor de snelle lezer
In het kwaliteitsrapport 2021 reflecteren op kwaliteit van ondersteuning en begeleiding aan bewoners en cliënten van afgelopen jaar. Waar zijn we trots op? Wat vraagt er aandacht?
Hieronder worden de belangrijkste punten van het kwaliteitsrapport kort toegelicht. Het is een hoofdstuk, speciaal voor de ‘snelle lezer’.
Dit zijn wij
Wij geloven erin dat ieder mens een waardevol leven leidt. Het is onze kerntaak om mensen met een verstandelijke beperking daarin te ondersteunen en begeleiden. Met de overtuiging: Goed leven - Mooi werk - Met elkaar.
De meest kwetsbaren kunnen bij ons terecht en wij nemen verantwoordelijkheid voor een passend zorgaanbod. Zodat degenen die ons het hardst nodig hebben, niet buiten de boot vallen.
Corona
Corona had, net als in de rest van de maatschappij, impact op het leven van bewoners en cliënten en de mensen die voor hen belangrijk zijn, ouders en verwanten. Voor het tweede jaar op rij vroeg corona, boven op de reeds bestaande arbeidsproblematiek, veel van medewerkers. En natuurlijk beïnvloedt een dergelijk speelveld de ontwikkelingen van een organisatie als geheel. We hebben minder stappen gezet dan we wilden. Maar het heeft Vanboeijen niet verlamd. We zijn er vorig jaar in geslaagd beter aan te sluiten bij de behoeften van bewoners en cliënten. Door onze eerdere ervaringen konden we bijvoorbeeld meer en sneller maatwerk bieden ten aanzien van werk en dagbesteding.
Ouder worden bij Vanboeijen
De doelgroep ouderen is een steeds groter wordende groep. Een doelgroep met al een heel leven achter zich. Ook voor deze doelgroep is een zorgprogramma ontwikkeld.
Belangrijk is om bijtijds toekomstige scenario’s te bespreken. Bijvoorbeeld rondom huisvesting en palliatieve zorg. Bij dat laatste is het doel het de bewoner zo comfortabel mogelijk maken. Begeleiders zijn dan van cruciaal belang bij het oppikken van signalen pijn of ongemak. Zij kennen de bewoner goed. Daarom investeren we in hun deskundigheid.
Onvrijwillige zorg
Minder onvrijwillige zorg is ons doel. Zoveel mogelijk eigen regie voor elke bewoner en cliënt. Ook dit jaar hebben we mooie stappen gezet. De Vanboeijen Manier is hierin een vliegwiel. Dat zien we terug in de reflecties van zorgmanagers en gedragsdeskundigen. Er wordt vaker gezocht naar vrijwillige alternatieven of vormen van onvrijwillige zorg die voor bewoners en cliënten minder ingrijpend zijn.
Dit vind ik ervan!
Dit vind ik ervan! helpt vast te stellen wat voor de bewoner of cliënt belangrijk is en wat de bewoner of cliënt vindt van de ondersteuning en begeleiding die we bieden. In 2021 zijn van een kwart van de bewoners en cliënten de bevindingen in het persoonlijk plan vastgelegd. Zij zijn over het algemeen tevreden over hun leven.
Het thema ‘veilig voelen’ wordt het best beoordeeld, het thema ‘lijf’ het minst goed. Daarbij noemen bewoners en cliënten bijvoorbeeld de wens om af te vallen of fitter te worden. Of ze hebben last van klachten die horen bij het ouder worden.
Ervaringsdeskundigen als auditor
In 2021 is Vanboeijen gestart met de inzet van ervaringsdeskundigen auditor. Er zijn drie ervaringsdeskundigen geworven. Ze gaan op verschillende thema’s locaties toetsen, audits doen. Hierbij zetten ze hun eigen kennis, ervaringen en mening in. Ze doen dat samen met medewerker die voor deze rol is aangenomen. In 2021 zijn de ervaringsdeskundigen en medewerkers geschoold. Daarmee zijn ze klaar om op het eerste thema te gaan auditen. In 2022 gaan de auditoren met bewoners en cliënten en medewerkers het gesprek aan over het thema ‘maaltijden’.
Arbeidsmarkt
Het toenemend personeelstekort belast medewerkers en daardoor staat de ondersteuning en begeleiding aan bewoners en cliënten onder druk. Nieuwe medewerkers vertrekken relatief snel. Om hier meer grip op te hebben, wordt aan nieuwe medewerkers een coach/’buddy’ toegewezen. We hebben meer aandacht voor de inwerking en inbedding van nieuwe medewerkers. Ook vragen we nieuwe medewerkers eens per kwartaal hoe het met ze is. En welke ondersteuning ze nodig hebben. Bijvoorbeeld een gesprek met de zorgmanager of een collega van afdeling HR. We willen dichtbij zijn.
Binden en boeien van nieuwe collega's
Goede mensen werven en aan ons binden is een uitdaging. Er is geen vat met gekwalificeerde zorgmedewerkers dat we even kunnen 'opentrekken'. Daarom zijn we creatief. We grijpen kansen en werken samen. In 2021 zijn 50 nieuwe collega’s zonder achtergrond in de zorg bij Vanboeijen gaan werken in het kader van het landelijke programma coronabanen. Enthousiaste collega's die iets in de zorg wilden betekenen. Zij boden tijdelijke extra handen om zorgmedewerkers te ontlasten. We hebben dit initiatief benut om te investeren in het opleiden van deze toekomstige collega's. 80% van deze medewerkers is doorgestroomd naar een BBL (opleidings)traject binnen Vanboeijen.